Sunday, December 6, 2009

Ibadat Zahir : Pekerjaan Anggota Badan

Oleh Izkhair Muhammad

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Pekerjaan anggota badan ialah apa sahaja pekerjaa yang melibatkan lisan, pendengaran, penglihatan dan perlakuan, sehingga tidak mungkin dsenaraikan semuanya. Namun begitu ada bebrapa pekerjaan anggota badan dapat memenuhi agenda penghayatan Tauhid Al-uluhiyat.

Pertama, ibadat khusus yang melibatkan anggota badan seperti solat, puasa, zakat dan haji, juga ibadat umum seperti belajar, mengajar, bekerja, berniaga, dan bertania yang diizinkan oleh syarak serta dilakukan dengan cara yang halal dengan tujuan yang baik.

Firman Allah :

"Dan katakanlah (Muhammad) beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan) maka Allah dan rasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa kamu kerjakan."
(Surah Al-Taubah 9:105)

"Sesungguhnya Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang berusaha untuk memperbaiki amalannya."
(Surah Al-Taubah 9:120)

Kedua Infaq, iaitu sedekah, hadiah, menguruskan dan menggunakan harta untuk tujuan yang baik seperti mengurus harta kekayaan negara, harta peribadi dan keluarga berpandukan lunas-lunas Islam, memberikan hak kepada yang berhak dan wajar menerimanya.Semuanya itu dilakukan dengan niat keran Allah atas landas Fisabilillah.

Firman Allah :

"Dan belanjakanlah sebahagian daripada rezeki yang Kami brikan kepada kamu sebelum sampai seseorang dari kamu ajal maut kepadanya, (Kalau tidak) maka ia (Pada saat itu) akan merayu dengan katanya wahai tuhanku, alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku kesuatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya dapat aku bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh."
(Surah Al-Munafiqun 63:10)

Ketiga, Mengimarahkan (Mmebangunkan) bumi Allah dan berbagai-bagai institusi berpandukan lunas-lunas Islam sehingga terpancar Syiar Islam dibumi Allah dan kehebatan umatnya yang maju, dihormati dan dicontohi oleh umat yang lain sebagai Ummatul Wusta yang menjadi teras dan pemimpin bagi umat yang lain.

Firman Allah :

"Dialah (Allah) yang menjadikan kamu dari bahan0bahan bumi serta menghendaki kamu memakmurkannya."
(Surah Hud 11:61)

Keempat dakwah dan jihad merupakan dua tanggungjawab umat Islam yang tidak ada titik akhirnya yang merupakan amalan suci dan terpuji sebagai penerus peranan para rasul, suhada', dan salihin bagi menegakkan kebenaran dan meruntuhkan kebatilan, melaksanakan yang makruf dan menentang yang mungkar melakukan amal soleh dan membanteras maksiat.

Firman Allah :

"Dan Berjihadlah dengan harta dan jiwa kamu pada jalan Allah"
(Surah Al-Taubah 9:41)

Kelima, berakhlak mulia yang meliputi akhlak terhadap Allah S.W.T, terhadap rasulNya dan terhadap manusia serta belas kasihan terhadap makhluk Allah yang lain. Akhlak mulia dapat dibentuk dengan mengamalkan sifat mahmudah dan menjauhi sifat mazmumah.

Firman Allah :

"Dan berbuat baiklah (Kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmat yang melimpah-limpah) dan jaganlah engkau melakukan kerosakan dimuka bumi, sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan."
(Surah Al-Qasas 28:77)

Keenam, Zikir suatu amalan mengingat dan menyebut nama Allah dan sifat-sifatNya serta memuji dan mengagungkanNya dengan rasa khusyuk dan tawaduk supaya diri sentiasa rasa damping kepada Allah dan sentiasa berada dibawah rahmat dan keredhaanNya.

Firman Allah :

"Oleh itu, ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), Supaya Aku (Allah) membalas kamu dengan kebaikan dan bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu)."
(Surah Al-Baqarah 2:152)

Akhir sekali Doa, iaitu memohon kepada Allah mendapat sesuatu yang diharapkan atau diingini, atau pun menghindar bala bencana dengan penuh keyakinan bahawa Allah yang mempunyai daya dan kekuatan, kemurahan dan kurniaan untuk memenuhinya.

Hadis Rasulullah S.A.W :

"Doa itu otak (teras) ibadat dan doa itu ibadat."
(Riwayat Tarmizi)

Ketika berdoa kita mengakui kelemahan dan kehinaan diri dihadapan Allah S.W.T, dan mengakui kebesarannya, kekayaan dan kemurahnNya.Kita memuji dan menyebut nama-namaNya dan sifat-sifatNya, lalu kita mengharapkan limpah kurniaanNya dengan rasa khusyuk dan tawaduk.

Sumber
Jabatan Agama Islam Johor

No comments:

Post a Comment