Friday, December 4, 2009

Takut Kepada Allah

Oleh Izkhair Muhammad

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Tsa'labah bin Abdurrahman adalah pelayan Rasulullah S.A.W. Suatu ketika dia lalu di hadapan pintu rumah salah seorang Anshar. Ia memandang ke dalam rumah. Tiba-tiba dilihatnya perempuan Anshar sedang mandi di dalam. Dia asyik menatapnya.

Lalu tiba-tiba rasa takut menyelimutinya, takut jika wahyu datang kepada Rasulullah S.A.W menceritakan apa yang dia perbuat. Dia pun berlari dari Madinah kerana malu kepada Rasulullah S.A.W. Dia sampai di suatu gunung antara Makkah dan Madinah.

Rasulullah S.A.W mencarinya selama empat puluh hari.Akhirnya datanglah Malaikat Jibril kepada baginda dan berkata "Tuhanmu mengucapkan salam kepadamu dan memberitahu bahawa orang yang lari dari umatmu berada diantara gunung-gunung ini.Ia memohon perlindunganNya dari nerakaNya"

Maka Rasulullah S.A.W mengutus Umar bin Khattab dan Salman Al-Farsi. "Pergilah kalian mencarinya dan kembalilah kemari bersama Tsa'labah bin Abdurrahman", titah Baginda.

Keduanya pergi ke luar Kota Madinah. Mereka bertemu dengan seorang penggembala bernama Dzufafah."Wahai Dzufafah, tahukah engkau seorang pemuda yang berada di antara gunung-gunung ini?" tanya Umar.

"Barangkali engaku menginginkan orang yang lari dari Neraka Jahanam?" tanya Dzufafah. "Bagaimana engkau tahu bahawa dia lari dari Neraka Jahanam?"

Dzufafafah menjelaskan, " Jika datang tengah malam, dia keluar dari sisi kami menuju bukit sambil meletakkan tangannya di kepala. Dia menangis dan berkata, "Duhai seandainya Engkau(Allah) mencabut rohku diantara berbagai roh, dan jasadku diantara berbagai jasad, maka janganlah Engkau menelanjangiku di hari pengadilan."

"Itu dia yang kami cari," kata Umar. Maka Dzufafah pergi bersama Umar dan Salman untuk mencari Tsa'labah. Ketika malam tiba, Tsa'labah pergi berseru, "Duhai seandainya Engkau mencabut rohku di antara berbagai roh, dan jasadku diantara berbagai jasad..." Umar menghampirinya. Mendengar seorang mendekat, Tsa'labah berkata, "Aman, aman, bila terbebas dari Neraka?".

"Aku Umar bin Khattab," kata Umar. "Apakah Rasulullah S.A.W mengetahui dosaku?", tanya Tsa'labah.

"Aku tidak tahu itu, tapi baginda kelmarin menyebutmu dengan suara lembut lalu mengutuskanku untuk menemuimu", jawab Umar.

"Wahai Umar! Jangan kau pertemukan aku dengan beliau kecuali jika beliau sedang solat atau ketika Bilal mengucap Qad 'Qamatishalah," kata Tsa'labah.

"Baik,"Jawab Umar. Ketika Umar datang ke Madinah, ia membawanya ke masjid sementara Rasulullah S.A.W sedang solat. Demi mendengar bacaan Rasulullah S.A.W, Tsa'labah jatuh pengsan, sementara Umar dan Salman ikut solat. Setelah mengucap salam, Rasulullah S.A.W bertanya, "Hai Umar dan Salman, apa yang dilakukan oleh Tsa'labah bin Abdurrahman?"

"Itulah dia wahai Rasulullah." Kata Umar.

Rasulullah S.A.W pun menghampiri lalu menyadarkannya, kemudaia bertanya, "Apa yang membuatmu tidak mahu menemuiku?"

"Dosaku," jawab Tsa'labah.

"Mahukah aku ajarkan kepadamu ayat yang dapat menghapus dosa dan kesalahan?".Tanya Rasulullah S.A.W.

"Tentu Ya Rasulullah," Jawabnya.

Rasulullah S.A.W berkata, "Ucapkan, Allahumma aatina fiddunya hasanah wafil akhirati hasanah wa qina 'adzhabannar."

"Dosaku lebih besar daripada itu." Kata Tsa'labah. Rasulullah S.A.W mengatakan kepadanya. "Bahkan Kalamullah yang lebih besar," kemudian menyuruhnya pulang ke rumahnaya. Sampai di rumah, dia sakit selama tiga hari. Salman mengadap Rasulullah S.A.W dan melaporkan bahawa Tsa'lah sedang sakit.

"Mari kita mengunjunginya," Kata Rasulullah S.A.W. Rasululullah S.A.W mengahampirinya lalu meletakkan kepala Tsa'labah di pangkuannya, tetapi ia segera menarik kepalanya dari pangkuan Rasulullah S.A.W.

"Mengapa engkau menarik kepalamu dari pangkuanku?"

"Kerana penuh dengan dosa"

"Apa yang kamu dapatkan?" tanya Rasulullah S.A.W

"Alu dapatkan seperti semut-semut yang merayap di sekujur kulit dan tulangku."

"Lalu apa yang kamu inginkan?"

"Ampunan Tuhanku"

Rasulullah S.A.W lalu memberinya pengajaran tentang itu. Dia tiba-tiba memkik dan meninggal. Rasulullah S.A.W pun segera memandikan dan mengafaninya, lalu memikulnya ke liang kubur. Rasulullah S.A.W datang membawa mayat itu dengan berjalan berjingkat.

"Wahai Rasulullah, kami melihat engkau berjalan berjingkat, ada apa?" tanya para sahabat.

"Aku tidak dapat meletakkan kedua kakiku di tanah kerana banyaknya malaikat yang takziah."

Sumber
Mohd Najib Iskandar,2003, Pemuda Dalam Kubah dan 88 Kisah Teladan,Jasmin Enterprise : Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment